Trendovi koje treba da uvrstite u svoj marketing plan u 2023.
Iako romantično verujemo da “nova godina – novi mi” počinje 1. januara, istina je da se osnova za narednu postavlja u tekućoj godini.
Ovo znači da smo već na kraju 2022. godine mogli da pretpostavimo u kom pravcu će se industrija razvijati u 2023, tako da je na nama sada samo da sumiramo i strpljivo čekamo da se predviđanja razviju pred našim očima.
Generacija Z i TikTok, kreatori sadržaja i influenseri, BeReal i autentičnost, ChatGPT i veštačka inteligencija, neki su od igrača spremnih da brane osvojene pozicije u savremenom marketingu i ove godine. Upravo zato, nije toliko teško zaključiti kako bi trebalo da izgledaju naše marketinške strategije u 2023.
Interaktivni content marketing
Bez obzira na to da li će se “strašna priča za plašljivu decu” o ukidanju kolačića ostvariti ili ne, činjenica je da ćemo morati da potražimo druge načine za upoznavanje naše publike kako bismo znali šta treba da joj ponudimo. U tome će nam pomoći stara dobra interakcija, ali ona koja je native i ona u kojoj će korisnici svesno želeti da učestvuju. Razmišljajte u pravcu igara, kvizova, anketi, istraživanja, simulacija, virtuelne realnosti, dinamičnih prezentacija, interaktivnih mapa i infografika.
Istraživanje iz 2022. pokazalo je da je od 1.600 ispitanih marketara polovina njih najviše koristila interaktivan sadržaj na društvenim mrežama, dok je 77% njih ovakav sadržaj označilo kao najefikasniji. Ne samo da je interaktivni sadržaj dragocen za prikupljanje podataka, već pozitivno deluje i na angažovanje ciljne grupe (interaktivni content dobija 28% više pregleda u odnosu na statičan, a publika u proseku provede čak 4.6 minuta konzumirajući ga što je ozbiljna brojka znajući koliko kratko naša pažnja danas traje).
AI marketing
S obzirom na sve brži razvoj najrazličitijih AI alata (pretpostavljamo da ste već savladali osnove ChatGPT-a, a možda ste i kreirali nešto prilično dobro uz njegovu pomoć), jasno je da će veštačka inteligencija igrati jednu od glavnih uloga u marketingu. No, pre nego što se uplašite da će vas “neki tamo” program zameniti, razmislite na koji način možete koristiti “poslednju reč tehnologije” da unapredite rezultate svog rada, kako u pogledu efikasnosti i utrošenog vremena, tako i u pogledu kvaliteta. Kreativnost koju mogu da imaju samo ljudi i dalje je nenadmašiva.
Dugoročne saradnje sa influenserima
Iako nam se u nekom trenutku moglo učiniti da je tlo pod nogama influensera poljuljano sa dolaskom kreatora sadržaja (da, postoji razlika), “starosedeoci” društvenih mreža moći će da odahnu – nisu i neće biti ugroženi. Ipak, ono što će brendovima u godini pred nama biti važno jeste angažman osoba koje zaista mogu da ispričaju njihovu priču, koje će na adekvatan način predstavljati njihove vrednosti i, ono što je najvažnije, koje će to činiti dugoročno. Kratkoročne saradnje padaju u zaborav, baš kao i kvantitet. Kada marketing želi da bude iskren, autentičan i dosledan, kvalitet je ono što je na ceni.
Korisnici važniji od proizvoda
Korisnički generisan sadržaj (user-generated content) nije novina u svetu marketinga, ali jeste jedan od njegovih segmenata obasjanih novim svetlom. Shvatili smo da generacija Z ima drugačija očekivanja od brendova, te utiče na standarde u njihovoj eksternoj komunikaciji. Upravo zato oni nastoje da u centar pažnje stave osobu koja koristi njihov proizvod, a ne sam proizvod, i to kroz lična iskustva, ocene i recenzije. Na ovaj način niti jedan brend nije predstavljen kao nešto hladno i nedostižno, već naprotiv, kao nešto što je dostupno, primamljivo i, najvažnije, što zaista radi.
Još jedan način za jačanje zajednice oko određenog proizvoda ili brenda jeste saradnja sa istom tom zajednicom. Odličan primer za to je program Figma, veb aplikacija za dizajn interfejsa koja sadrži mnoštvo templejta kreiranih od strane samih korisnika. Ova karakteristika softvera naglašava identitet brenda kao fasilitatora saradnje čime se ne samo produbljuje lojalnost, već se i dokazuje vrednost word-of-mouth marketinga.
Media marketing
Dok je sa jedne strane nužno pratiti trendove i prilagođavati se promenama na tržištu, sa druge strane, jednako je važno delom ostati zagledan u prošlost i strategije koje su donosile dobre rezultate. Uostalom, trendovi nisu cirkularni samo u modi. Neki stručnjaci već predviđaju veliki povratak blogova što dokazuje da korisnike ne interesuje samo proizvod ili usluga kao takva, već da imaju i drugih interesovanja, potreba i nedoumica.
U 2023. mediji neće biti samo jedan od segmenata marketinga, već će biti njegov fundamentalni deo – i ovde ne mislimo samo na društvene medije. Časopisi, portali, emisije, pa čak i kompleksniji projekti poput izdavaštva, filmske industrije ili saradnje sa umetnicima, neki su od načina da vaš brend postane prepoznatljiv ne samo po onome što prodaje, već i po onome što jeste i za šta se zalaže.
Zapamtite – ljudi žele zabavu, edukaciju ili konekciju. Ako im ne dajemo to što im je potrebno, već smo samo fokusirani na kreiranje reklama, željena reakcija će izostati.
Za Marketing mrežu tekst napisala: Ivana Tomić, Smartpoint Adria Brand Specialist
Foto: Unsplash