Meke veštine koje je potrebno razvijati u eri veštačke inteligencije
Kao i svaku do sada, i prethodnu godinu smo ispratili pitajući se šta će nam doneti nova, s tim što u slučaju 2023. pitanje o budućnosti najviše je podrazumevalo pitanje na koji način će sve razvijenija veštačka inteligencija uticati na naš život.
Bilo je tu mnogo polemike, i dalje je ima, da li će mašina zameniti čoveka ili će pak čovek pobediti svojom kreativnošću koja je samo njegov “kec u rukavu”? Ali dok ne možemo sa sigurnošću reći koliko će naš odnos sa veštačkom inteligencijom biti (ne)prijateljski, ono što možemo uraditi jeste da pronalazimo načine da jačamo svoje adute i sa njom jednostavno – sarađujemo.
U eri “hladne” veštačke inteligencije, od ljudi će se očekivati više one emocionalne, a određene “meke” veštine biće naročito na ceni.
Kritičko razmišljanje i provera informacija
Kada kažemo “veštačka inteligencija” najčešće prvo pomislimo na ChatGPT koji se u našem okruženju verovatno najčešće koristi, iako ima još mnogo drugih sličnih platformi kojima se možete služiti u odnosu na svoj domen posla.S obzirom na to da je AutoGPT tek u fazi razvoja i da je pitanje kada ćemo moći da mu pristupimo, za korišćenje ChatGPT-a i dalje je potrebno pažljivo formulisati upite i znati da vodite “razgovor” sa njim. Osim toga, kao što već znamo, izvor svih odgovora koje vam daje jeste sav sadržaj koji postoji na internetu do 2021. godine, a kao što već znamo – ne možemo da verujemo svemu što pročitamo!Upravo zato, koliko god veštačka inteligencija bila sve naprednija i naprednija, biće od velike važnosti i dalje se služiti sopstvenom inteligencijom kako bismo procenjivali šta je istina, a šta laž, da li je u pitanju manipulacija ili činjenica i koje od dobijenih informacija zaista možemo da upotrebimo, a koje treba da zaobiđemo.
Analiza i interpretacija podataka
Na prethodno navedeno oslanja se i ova stavka. ChatGPT i drugi slični softveri mogu vam pomoći da dođete do najrazličitijih podataka, recimo onih koji se tiču ciljne grupe kojoj se obraćate, međutim, pitanje je šta ćete vi uraditi sa tim podacima?Veštačka inteligencija u ovoj fazi, u formi koja je dostupna svima nama, neće vam odgovoriti na to pitanje. A, čak i da hoće, stvarni ljudi bolje poznaju stvarne ljude i na adekvatniji način će analizirati i upotrebiti dobijene podatke kako bi ostvarili postavljene ciljeve.
Rešavanje problema
Najveća prednost korišćenja veštačke inteligencije u svakodnevnom radu svakako je optimizacija brojnih zadataka. Ko god je na njenoj strani reći će vam da ostavlja dovoljno prostora da razmišljate i smišljate dok ona obavlja “pešački” deo.Veštačka inteligencija može da predstavlja osnovu, polaznu tačku; može vam dati predloge kako da nešto uradite, ali konačna odluka uvek je na vama. Dokle god postoje stvari koje uključuju ljude, njihove emocije i odnose, čovek će imati glavnu i finalnu reč. Teško da će ChatGPT ikada umesto vas rešiti konflikt koji imate sa svojim kolegom… Neke probleme ipak morate da rešite sami.
Komunikacija
Još jedna meka veština na kojoj je i dalje potrebno raditi jeste komunikativnost. Pa, čak i sa veštačkom inteligencijom treba znati komunicirati! Ukoliko ne formulišete prompt na adekvatan način verovatno nećete dobiti zadovoljavajuće rezultate.Naravno, ovde se misli na komunikaciju sa ljudima jer, na kraju dana, i dalje radimo u kolektivu sa kojim smo svakodnevno u kontaktu. Dobra komunikacija važna je kako u poslovnom, tako i u privatnom okruženju i tako će biti dokle god smo, po rečima Aristotela, “društvene životinje”.
Kreativnost
Kreativnost je na kraju, ali ujedno i na početku svega. Bez obzira na to da li se šalimo, tešimo ili zaista u to verujemo, u pravu smo – kreativnost je i dalje nešto u čemu je čovek nezamenljiv, koliko god programi veštačke inteligencije bili napredni.Pa ipak, nemojte podrazumevati svoju kreativnost. Radite na njoj, jačajte je i razvijajte iz dana u dan, kroz sve aktivnosti koje vas inspirišu. Prepoznajte svoje kvalitete i talente, negujte ih, a AI alate koristite da sebi olakšate sve što je moguće olakšati, baš kao što koristite i mobilni telefon ili internet.
Za Marketing mrežu tekst napisala: Ivana Tomić, Smartpoint Adria Brand Specialist
Foto: Unsplash