Fake is fabulous: Kako je GEN Z učinio kopije najvećim šoping trendom u 2023?
U odnosu na milenijalce, a naročito bumere, dženzeri zaista žive neki drugi život...
Ne mogu sa sigurnošću da tvrdim da je neka generacija u novijoj istoriji imala više uticaja od generacije Z. I ne, ovde nije reč samo o dešavanjima na društvenim mrežama – ona su se odavno prelila i na druge sfere stvarnog života.
U odnosu na milenijalce, a naročito bumere, dženzeri zaista žive neki drugi život. Znam, i vreme je drugačije, što bi rekli stari, ali upoređujući svoje odrastanje sa njihovim, svoje shvatanje sveta oko sebe sa njihovim, uviđam da tu neko opasno greši. Možda ne uvek, ali definitvno bih rekla mi, ne oni. Zašto? Zato što nisu opterećeni pravilima, očekivanjima i onim “šta će reći…”
Sećate li se kako je nekada bilo sramotno ne nositi original – patike, torbu, parfem, šta god? Ako sebi nisi mogao da priuštiš, recimo, original Ugg čizme, bilo je bolje da nosiš bilo šta drugo nego njihovu fejk varijantu.Danas, generacija Z veliča kopije pritom gledajući na njihovu potragu kao na najuzbudljiviju stvar na svetu. Zamislite, Zara ima parfem koji miriše identično najnovijem Prada parfemu, a neuporedivo je jeftiniji! Pa, naravno da takvu ponudu nećemo odbiti. Samo, kako da dođemo do ovakvih sjajnih otkrića? Dve reči: TikTok i #dupes.
S obzirom na to da dženzeri komuniciraju mahom putem TikToka, jasno je zašto je ovaj trend razvijen upravo na ovoj društvenoj mreži. “Dupes” (skraćenica za “duplicates”) videi među najpopularnijim su na “for you” stranici, a otkrića koja sadrže zaista su korisna, da ne kažem impresivna. Reč je, dakle, o otkrivanju imitacija proizvoda koji već postoje, ali koji su često basnoslovno skupi ili do kojih je pak na određenom tržištu nemoguće doći.
#Dupes broji skoro tri milijarde najrazličitijih videa, a ovaj termin je u aprilu 2023. godine bio na top poziciji Google trends-a. A, u prilog tome da je reč o svojevrsnom društvenom fenomenu govori i činjenica da je sve više mimova o ovoj temi koji na šaljiv način potvrđuju da ponekad moramo da se snalazimo ne bismo li dobili ono što želimo, bez obzira na to da li je reč o proizvodu ili iskustvu.
I milenijalci podlegli trendu
Popularnost replika nedostižnih proizvoda zaista jeste fascinantna i na neki neobičan način osvežavajuća. Da se ne lažemo: šta je loše u tome što želimo da učestvujemo u estetici koju sebi ne možemo da priuštimo? Osim toga, ovo je verovatno sasvim logičan odgovor na inflaciju i sve ograničeniju mogućnost da nastavimo da održavamo svoje (šoping) navike. Pored dženzera, ovom trendu su se priklonili i milenijalci, koji uprkos redovnim primanjima i dalje imaju ograničene finansijske mogućnosti kada je reč o troškovima ove prirode.
Mnogi brendovi, koji ne pripadaju premium kategoriji, već su prepoznali potencijal kopija (na primer, modni brendovi kao što su Shein ili Fashion Nova). Ipak, treba biti oprezan: vredna kopija je verna kopija. “Dupes” treba da imaju pristupačnu cenu, ali cena nikako ne sme da bude nauštrb kvaliteta. Upravo zato i jeste uzbudljivo pronaći duplikat predmeta želje u punom smislu te reči.Naravno, iz pravnih razloga nije moguće nazvati bilo koji proizvod duplikatom nekog premium proizvoda iako je već na prvi pogled svima jasno šta je original, a šta kopija. I, tako se rađa “moralna dilema” – gde je granica između inspiracije i plagijata, pristupačnosti i odgovornosti prema autorskim pravima?
Ekološko pitanje
Odemo li korak dalje, postavićemo i pitanje održivosti ovakvog sistema s obzirom na to da, onog trenutka kada neki premium proizvod postane viralan, nastaju gomile i gomile dupes-a i to nesagledivom brzinom. A, imajući u vidu da se generacija Z strastveno bavi brojnim ekološkim temama, nemoguće je ne zapitati se kako onda podržava ovakav koncept “brze mode”?
No, sve je stvar psihologije jer smo, na kraju dana, svi mi samo ljudi kojima su lične potrebe na prvom mestu i suludo bi bilo ne želeti da sebe učinimo srećnim pa makar to bilo i na ovakav banalan način.Daleko od toga da su kopije nešto novo, postojale su oduvek i postojaće zauvek, uz jednu bitnu razliku – sada je sasvim u redu da ih volimo i konzumiramo. Danas, one nas ne razdvajaju i udaljavaju jedne od drugih, već nas povezuju. Danas shvatamo da proizvod ne mora da bude skup da bi bio kvalitetan i shvatamo da nismo manje vredni ukoliko želimo da ostanemo u okviru budžeta dok istovremeno nosimo i koristimo ono što želimo i što nam se dopada.
“Dupes” su doneli demokratizaciju i učinili da čak i “fake” bude “fabulous”.
Za BIZLife tekst napisala: Ivana Tomić, Smartpoint Adria Brand Specialist
Foto: Unsplash